Shamans is een slagenspel voor 3 tot 5 spelers. De spelers krijgen elk in het geheim een karakter: 'Shaman' of 'Shadow'. Het doel van de Shadows is om de Sjamanen uit te schakelen of om de pion op het spelbord tot bij de volle maan te krijgen. De Sjamanen winnen het spel als ze de Shadows uitschakelen of verhinderen dat de pion over de maan schuift.
Het Shamans spel bestaat uit 7 kaarten (waarde 1 tot 7) in 5 verschillende kleuren. De kaarten worden geschud en verdeeld onder de spelers.
De startspeler komt uit met een kaart. De andere spelers mogen kiezen of ze de uitgespeelde soort volgen of niet. Als ze de soort niet volgen, schuift de pion een plaats dichter naar de volle maan. Dit maakt de speler verdacht. Zou het een Shadow zijn? Of heeft hij gewoon geen kaart in de uitgespeelde kleur?
Wanneer iedereen een kaart gespeeld heeft, wordt gekeken naar:
1) Wie speelde de laagste kaart (in de kleur waarmee de slag werd uitgekomen)?
Deze speler krijgt een voordeelfiche.
2) Wie speelde de hoogste kaart (in de kleur waarmee de slag werd uitgekomen)?
Deze speler sorteert alle kaarten van de slag naast het spelbord. Is een kleurenrij compleet, dan krijgt de speler een actie.
Er zijn hele leuke acties/voordelen in het spel zoals een speler vermoorden, een punt krijgen, de pion een plaats opschuiven. Als een speler gedood wordt, dan moet hij zijn karakter onthullen.
Na afloop van het spel, verdienen ofwel de Sjamanen ofwel de Shadows punten. Door individuele punten tijdens het spel (voordeelfiches) kan een speler meer punten behalen dan zijn companen.
Na afloop van het spel worden de kaarten en de karakters opnieuw geschud en uitgedeeld. Je speelt tot één speler 8 overwinningspunten heeft. Deze speler wint het Shamans spel.